Når du skal til køreprøve, bliver du naturligvis testet i, om du kan finde ud af at køre bil. Derudover bliver du dog også testet i din viden om biler, og det vil sige, at du i forbindelse med køreprøven skal besvare et par spørgsmål om bilen og kontrollere, at den er i ordentlig stand. Kan du ikke dét, er køreprøven dumpet, og derfor får du her en gennemgang af nogle af de ting, du kan blive spurgt om.
Er dækkene i ordentlig stand?
Når du skal tjekke, om dækkene er i ordentlig stand inden køreprøven, er det væsentligste, at du kigger på dækmønsteret. Det forholder sig nemlig sådan, at man i mønsteret kan se, hvor slidte dækkene er. Mønsteret skal således være minimum 1,6 mm dybt, før man vil sige, at dækkene er sikre at køre med, og er de ikke dét, er det altså tid til nye dæk. For at tjekke om mønsteret er dybt nok, kan du kigge på slidindikatoren, som findes på alle dæk. Den finder du ved at kigge efter en lille pil eller bogstaverne ”TWI” på dækket. Slidindikatoren er en lille forhøjning i dækkets mønster, og er dækmønsteret slidt ned til denne, er det på tide at skifte dæk. Du kan også blive spurgt om, om det er sommer- eller vinterdæk, der er på. Vinterdæk er altid mærket med bogstaverne M + S.
Fungerer bremserne, som de skal?
Inden du begynder køreprøven, kan du blive bedt om at tjekke bremserne. Det gør du for eksempel ved at forsøge at trykke bremsepedalen ned. Den må nemlig ikke kunne trædes i bund, ligesom koblingen skal kunne. I de fleste biler gælder det, at den skal kunne trædes cirka halvvejs ned, og hvis det er anderledes i den bil, du tager kørekort i, vil din kørelærer have gjort dig opmærksom på det i forvejen. Ud over at den ikke må kunne trædes i bund, må den heller ikke synke, men skal holde den samme position under konstant tryk. Således tester du dine bremser ved at træde pedalen hårdt ned og sikre dig, at den hverken kan trædes i bund eller synker længere ned, når du holder trykket. Falder den længere nedad, kan det være, det er på tide med nye bremser,og du kan altså konkludere, at bremserne ikke fungerer, som de skal.
Er bilens lys, som det skal være?
Når du skal tjekke, om bilens lys er i orden, kan du starte med at tjekke nærlyset. Dette må ikke blænde modkørende bilister, og derfor har det en faldvinkel på minimum 1%. For at teste om dette gælder for den bil, du kører i, tænder du altså lygterne og går så ud af bilen og stiller dig umiddelbart foran nærlyslygten. På dit ben kan du med en finger markere, hvor overgrænsen af lyset er, hvorefter du træder en meter tilbage. Nu skal lyset starte minimum en centimeter længere nede på dit ben, for at det overholder reglen om en faldvinkel på 1%. Gør det dét, er nærlyset i orden. Derudover skal du tjekke, at blinklysene virker og nemt kan ses, selvom solen skinner, og at havariblinket ligeledes fungere. Det gør du ved at tænde for havariblinket og tjekke, at alle dine 6 blinklys blinker på samme tid. Sidst, men ikke mindst, skal der være lys over nummerpladen, som kan ses på minimum 20 meters afstand, og dine stoplygter skal lyse væsentligt mere, end baglygterne gør, hvilket du kan tjekke ved at få din køresagkyndige til at trykke på bremsen, imens du står bag ved bilen og tjekker.
Skriv en kommentar