
Hvis du gerne vil spare dig selv for mange tusinde kroner i bøder, kan du læse videre og blive klogere på, om dine dæk på bilen overholder de lovmæssige krav. Rigtig mange danskere skifter hvert efterår fra sommerdæk til vinterdæk og tilbage igen, når kalenderen siger maj måned. Det giver anledning til at tjekke dækkenes tilstand, og om de kan klare at køre en sæson mere på vejene. Der er en række ting, man skal være opmærksom på, når man tjekker dækkene for fejl og mangler, så man først og fremmest kan køre sikkert på vejene, men også slippe for dyre bøder, såfremt lovens lange arm får fat i en. Læs videre og lær, hvordan du tjekker dine dæk.
Hvor slidte er dine dæk?
Du skal altid tjekke, hvor slidte dine dæk er, og hér er er flere forskellige ting, du skal være opmærksom på. Som det første skal du tjekke, om dine dæk er mørnet – gummiet, dine dæk er lavet af, kan nemlig ikke holde for evigt, specielt ikke, hvis dine dæk er blevet opbevaret forkert. Du kan se, om dækkene er mørnet ved at kigge efter små revner, hvor dækket nærmest vil smuldre i dine hænder. Hvis dette er tilfældet, skal du straks skifte dækkene ud med en ny variant med det samme.
Dernæst skal du se efter, hvilken tilstand dækmønstret er i. Det er lovpligtigt, at dækmønstret ikke er under 1,6 mm, og dette kan du nemt tjekke ved, at der i dækket sidder en lille indikator, der stikker 1,6 mm op fra slidbanens bund. Hvis dækket er slidt ned til denne indikator, skal du investere i nye dæk med det samme. Vær dog opmærksom på, at det anbefales, at dækket skal skiftes allerede ved 3 mm – du kan gøre klogt i at lytte til de mange kloge branchefolk, der mener, at 3 mm er absolut minimum for dine dæks tilstand. Og på mange nyere dæk sidder endda en indikator ved både 1,6 mm og 3 mm.
Hvordan er dine dæk slidte?
Det er nok kun at tjekke, hvor slidte dine dæk er, for du skal også se, hvordan dine dæk er slidte, da dette kan fortælle meget om din kørsel og din bils tilstand. Hvis dine dæk kun er slidte på midten betyder det, at der er for meget luft i dine dæk. Hvis dækkene kun er slidte på ydersiden på forhjulene, bør du fremover sænke farten, når du kører rundt i vejsving. Hvis de derimod er slidt ujævnt over alle fire dæk, trænger din bil med al sandsynlighed til en afbalancering og sporing.
Nye dæk behøver ikke være dyre
Mange danskere vælger hvert år at køre en sæson mere på dæk, der i virkeligheden burde være blevet skiftet ud med en ny og bedre variant. Det er da heller ikke nogen hemmelighed, at nye dæk til bilen koster penge, men du behøver ikke spendere over 3000 kroner, hvis blot du køber dine dæk det rette sted. Vælg altid en forhandler, der har et stort udvalg af både vinter- og sommerdæk, hvad end det er online eller offline, du søger. Så kan du være sikker på at kunne sammenligne priser og modeller og dermed have mulighed for at finde frem til den helt rette variant, der både matcher din bil og din pengepung.
Skriv en kommentar