Du sveder nok allerede dine håndflader ved tanken om, at du snart skal køre en tur med den motorsagkyndige, som afgør, om du bliver indehaver af kørekortet, eller om du skal op en gang mere. Under dine køretimer har dit klare fokus nok været på faktisk at køre bil – ramme koblingspunktet, spejl-spejl-skulder osv. Du har måske ikke haft meget tid tilovers, når det kommer til alt det køretekniske omkring dæk og fælge. Passer dette på dig, så læs med her i artiklen, hvor du får den nødvendige viden på netop dette område.
Der må ikke være skader på dæk og fælge
Det er vigtigt, at både dæk og fælge er ubeskadiget, da der ellers kan opstå en problematisk situation i trafikken, hvis en af dine dæk ryger af. Du skal derfor kigge efter udbulinger, revner og skader generelt, hvis du bliver bedt om at tjekke dækkets tilstand.
Regler om mønster
Loven siger, at hovedmønsteret skal have minimum en dybde på 1,6 mm, og det gælder over hele dækket. For at undersøge, om dette er opfyldt, kan du se på dækkets slidindikator, som er en lille klods, der er hævet 1,6 mm. Finder du den, kan du hurtigt se, om mønsteret opfylder kravene. Kan du ikke finde den, er det helt fint at sige, og du kan eventuelt tilføje, at de fleste værksteder anbefaler en dybde på minimum 2,5 – 3 mm – husk dog, at svaret er 1,6 mm, og det andet blot er lidt ekstra viden, som kan vise overskud.
Det rette dæktryk er vigtigt
Det er yderst vigtigt, at der er det rigtige dæktryk, da det ellers kan have en negativ indflydelse på bilens køreegenskaber, hvilket kan resultere i ulykker på landevejen. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvor mange bar der skal være i dækket. Denne information kan du finde i bilens instruktionsbog.
Dine hjul skal være af samme type
Du må ikke have forskellige størrelser, når det kommer til dine hjul. De skal alle være af samme type, og de skal være parvis ens. Det er vigtigt, at du husker dette, da det ligeledes har en stor indvirkning på sikkerheden, når du kører rundt på de danske veje.
Størrelsen på sporvidden
Det er altid smart med nogle store fælge, og det ser da lidt blæret ud. Dog skal du vide, at du maksimalt må forøge din sporvidde med 20 mm, og det vil sige 10 mm på hver side. Skal det være mere end dette, kræver det en TÜV-attest, som er et certifikat, der viser, at produktet lever op til en række sikkerhedskrav.
Skærmen skal dække hele hjulet
Det er ulovligt, hvis dine hjul stikker ud over skærmen, og derfor er det noget, du altid skal holde øje med. Det er nemt at se, og naturligvis lever kørelærerens bil op til disse krav, men bliver du spurgt, er det vigtigt, du ved, at hele hjulet skal være dækket af skærmen.
Dette var en kort gennemgang af de vigtigste områder, når det kommer til dæk og fælge. Har du styr på alt dette, skulle det ikke være noget problem at komme igennem de indledende spørgsmål. Derefter er det ellers op til dine køreevner – held og lykke!
Skriv en kommentar