
Til en køreprøve eller teoriprøve vil du blive testet i et hav af forskellige ting. Ikke nok med at du skal præstere på vejen, du skal til både køreprøven og teoriprøven være i stand til at svare på alt lige fra ratslør og udstødning til vejskilte og parkeringsregler. I denne artikel er der dog fokus på en bestemt ting af bilen, nemlig dækkene. For at du kan få dit kørekort, kræver det nemlig, at du kender til mønsterdybden på dækkene og valg af dæk. Læs med herunder, og bliv klædt på til den del af trafikskolen.
Dæktype og slidbanemønster
Der findes tre forskellige slags dæk til din bil: sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk. Fælles for disse tre er, at du kun må have én slags dæk på bilen ad gangen. Dermed må du altså ikke blande dækkene og køre med vinterdæk foran og sommerdæk bagpå. Ligeledes skal dine anvendte dæk være af samme dimension og type samt have det korrekte dæktryk.
Dækkenes egenskaber, uanset om de er til vinterbrug eller sommerbrug, er essentielle for både din og andres sikkerhed. Derfor er det værd at notere sig forskellen på lovkravene og anbefalingerne til, hvad din mønsterdybde bør være.
Mangler du nye og sikre dæk til sommer, så køb dine dæk online via linket.
Loven kræver, at dine dæk har en mønsterdybde på 1,6 mm. Dog anbefaler eksempelvis FDM en dybde på minimum 3,0 mm. Denne dybde er med til at forhindre akvaplaning, som er en velkendt risiko, som bedre dæk kan forhindre. Mønsterdybden måles i det såkaldte hovedmønster, som er de bredeste riller midt på dækkenes overflade.
Gode dæk giver højere sikkerhed
Man kan måske spørge sig selv, hvorfor det er nødvendigt med grundige regler om valg og brug af dæk på en bil. Og måske din køresagkyndige spørger dig om det samme. For at svare på dette spørgsmål er det altid godt at tage udgangspunkt i sikkerheden.
For selvom lovkravene til dine dæk er en minimum mønsterdybde på 1,6 mm, så begynder der allerede ved 3-4 mm dybde at ske en væsentligt forringelse af sikkerheden i dine dæk. Denne sikkerhed kommer til udtryk i en markant dårligere bremselængde, hvis dybden er for lille.
Med hensyn til dæktryk er det også vigtigt at være opmærksom. For lavt et dæktryk vil betyde, at vejkontakten ved hvert dæk ikke er optimal. Netop fordi hvert dæk kun rører vejen med et område på størrelse med en håndflade, vil både nedbremsning og vejgreb forringes ved forkert dæktryk. Med for lidt luft i dine dæk vil du desuden forårsage et uens slid på dine dæk, og du får dermed hurtigere behov for at skifte en eller flere af disse.
Er du i tvivl om, hvordan du tjekker lufttrykket på dine dæk, kan du altid vende forbi en automekaniker. Har du mod på at prøve det selv, så finder du ved alle tankstationer dækpumper, som også assisterer dig i at måle den eksisterende dæktryk. Det optimale dæktryk står desuden ofte anført på bagsiden af lågen til benzindækslet.
Skriv en kommentar