Stationære stærekasser skal erstatte mobile fotovogne

fotovogn
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et nyt projekt er sat i værk, hvor de mobile fotovogne skal erstattes af stationære stærekasser, som opsættes på nogle af de mest udsatte veje rundt omkring i landet. Har du set mange fotovogne på vejene i den seneste tid, kommer du til at se lidt færre fremover. Hver femte af politiets i alt 100 fotovogne skal nemlig blive i garagen, hvilket er et pilotprojekt, der kommer blandt andet kommer fra Liberal Alliances Ole Birk Olesen og en nedsat arbejdsgruppe. Der er delte meninger om projektet, men uanset hvad begyndes dette i løbet af 2017.

Forsøget strækker sig over to år

Baggrunden for at påbegynde et sådant forsøg tager afsæt i en rapport, der er udarbejdet af en arbejdsgruppe, der har undersøgt effekten af stationær fartkontrol. Her har man blandt andet undersøgt, hvordan fartkontrol bliver udøvet i andre europæiske lande. Vurderingen i rapporten går på, at denne type fartkontrol har en gavnlig effekt med de såkaldte skiltede stærekasser – og disse giver den bedste trafiksikkerhed. Forsøget kommer til at strække sig over to år, hvor man løbende vil vurdere på tiltaget.

20 stærekasser indsættes på udvalgte strækninger

Der er i alt udpeget 44 farlige strækninger, som kan få gavn af den præventive effekt. Der er 20 stærekasser, der skal indsættes, hvorfor disse områder skal vurderes med henblik på at determinere, hvilke der skal sættes op hvor. Det er derfor op til Rigspolitiet og Vejdirektoratet at beslutte, hvilke strækninger der skal forsøges med i pilotprojektet. Efterfølgende vil man gå ind at vurdere på, om der skal ske en opskalering af antallet af stærekasser, hvis det i så fald viser sig at “bære frugt”.

Øget trafikkontrol skal sænke antallet af ulykker

Tilbage i 2015 øgede man fra regeringens side indsatsen af trafikkontrol, da antallet af ulykker var stigende. Hensigten er naturligvis at skabe et mere sikkert miljø for trafikanterne, så der i sidste ende forekommer flere uheld. Der blev skaleret op fra 25 til de nuværende 100 fotovogne – og nu er altså endnu et forsøg på vej til at indfinde sig på de danske veje. Det er navnligt i storbyerne, hvor indsatsen er tiltænkt, men yderligere foreligger der anbefalinger i Udkantsdanmark, hvor der er er sket mange uheld.

Kommunerne kan byde ind med deres forslag

Der er som nævnt angivet forslag til 44 farlige strækninger, hvor de enkelte kommuner, der er impliceret, kan byde ind med forslag til, hvor de mener, der skal sættes ind. Har en kommune flere udvalgte strækninger, men der kun kan vælges én eller to, vil de have mulighed for at komme med anbefalinger til prioriteringen. Det er som sagt i sidste ende Rigspolitiet og Vejdirektoratet, der bestemmer, hvilke strækninger der skal udstyres med en stærekasse i de to år, som pilotprojektet forventes at strække sig over.

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*