
Du kommer kørende på landevejen med 80km/t, og pludselig flyver en genstand op på ruden, og der lyder en høj knasende lyd. Hvad var nu det, og hvordan skal du reagere? Den høje lyd kan hurtigt forbindes med en stor udgift, men der findes flere muligheder for, hvordan du kan omvende dette til din fordel. Læs med i denne guide, og bliv klædt bedre på til, hvordan du skal håndtere en skade i forruden.
Udskiftning af forrude – værksted
Hvis din bil skal have foretaget et forrudeskift, er du garanteret høj sikkerhed, hvis du kører på værksted. Du kan være tryg ved, at alting bliver lavet ordentligt. Desuden har reparatørerne på værkstedet adgang til de nødvendige redskaber, der skal til for at foretage udskiftningen optimalt. Selvom udgifterne stiger, når du kører på værksted, er det i sidste ende givet godt ud, hvis du ikke selv har styr på, hvordan en udskiftning af forrude skal foregå. Du skal endvidere være forberedt på, at omkostningerne muligvis kan stige, da reparatørerne ser sikkerhed frem for alt andet.
Pris på bilrudeskift
Prisen på udskiftning af forruden afhænger af bilens størrelse. Jo mindre bilen er, jo billigere bliver udskiftningen. Hvis der er tale om mindre bilmodeller, som eksempelvis VW Up, kan et bilrudeskift fås, med alt inklusiv, for omkring 1.700 kr. Hvis du derimod ejer en større bil, som eksempelvis en Ford Focus, kan prisen sagtens starte fra 3.800 kr. med alt inklusiv.
Som udgangspunkt bliver udskiftningen af forruden dækket af din kaskoforsikring. Afhængig af hvilken forsikring du har tegnet, kan der være forskel på selvrisikobeløbet. Det kan også med fordel betale sig at undersøge markedet for værkstedsudbydere. Det eneste, du skal foretage dig, er at ringe til forskellige udbydere. En telefonisk rundspørge vedrørende udskiftning af forrude, udarbejdet af Autobutler.dk, har vist en prisforskel på mere 2.000 kr.! Desuden er det vist, at du kan spare helt op ti 3.088 kr., hvis du blot undersøger markedet. Læs mere og se flere priser her.
Forrudeskift ved hjemmebesøg
I forbindelse med udskiftning af forrude på værksted, kan det være en nemmere løsning at kontakte reparatøren og få ham til at komme hjem til dig. Det kan i de fleste tilfælde godt lade sig gøre. Dog har reparatøren tre krav, der skal være opfyldt, inden han kan foretage det pågældende bilrudeskift. Først og fremmest skal temperaturen være over mindst fem grader, og det ikke må regne. Temperaturen har dog den største betydning, da for koldt vejr kan påvirke limens hærdeeffekt. Hvis limen ikke hærder ordentligt, kan det påvirke slutresultatet. Det sidste krav er, at reparatøren skal have adgang til dine bilnøgler, da ruden skal varmes op indefra.
Selvom et hjemmebesøg umiddelbart kan være det fortrukne, er der alligevel punkter, som du bør overveje. Hvis du vælger værksted frem for hjemmebesøg, vil du opleve en kortere ventetid. Dette vil du dels opnå på grund af varmen i værkstedet, der er medvirkende til en hurtigere hærdning af limen, og samtidig vil reparatøren have hurtigere adgang til de nødvendige materialer.
Udskiftning af forrude – gør det selv
Du kan også vælge at foretage et forrudeskift på egen hånd. Hvis du vælger at gøre dette, kan du uden tvivl spare et par tusind kroner. I stedet skal du dog være klar over, at du kommer til at investere mere tid, end hvis du kører på værksted. Det kan være en god ide at få en hjælpende hånd fra en ven, da en forrude kan være svær at håndtere, hvis der kun er to hænder til rådighed. Inden du starter på udskiftningen af bilrude, er der især et punkt, du skal have med i dine overvejelser.
Nyere teknologi
Som ved alt andet er biler også under konstant teknologisk udvikling. For eksempel er mange nyere biler udstyret med et styresystem, der har til formål at holde øje med trafikken for chaufføren. Det lyder i og for sig utrolig smart og nyttigt, men ser man i forhold til reparationer, har det den konsekvens, at et bilrudeskift pludselig bliver langt mere kompliceret.
For det første bliver det mere komplekst for dig, der gerne vil gøre det selv, men det betyder ligeledes, at du må stille højere krav til et eventuelt værksted. Det er vigtigt, at værkstedet har den rigtige viden til at kunne komprimere samt indstille systemerne korrekt. Hvis du har sikret dig, at værkstederne har den korrekte viden, bør du altid kontakte dem, hvis du oplever den mindste tvivl eller støder på et problem. Husk, at du blot gør skaden værre, hvis ikke det får den korrekte behandling.
Materialer til bilrudeskift
Inden du kan udføre et bilrudeskift på ordentlig vis selv, kræver det et par bestemte materialer. Du skal først og fremmest købe et nyt forrudeglas. Du bør dog være opmærksom på, at der er stor forskel på disse autoglas. Selvom glasset er E-mærket, kan det alligevel godt være af utrolig dårlig kvalitet. Det er næsten uundgåeligt, at der forekommer fejl i produktionen af glas. Derfor bør du undersøge glasset grundigt.
Når du skal vælge autoglas, vil du opleve, at der er mange glas, der buer. Dette er som udgangspunkt ikke tiltalende, men hvis glasset ikke buer i synsfeltet eller ikke overstiger den grad, der er fastfast for den pågældende type af rude, kan det alligevel bruges. Dernæst kan du købe et rudemonteringssæt, der indeholder alt til et rudeskift. Dette koster omkring 250 kr.
Hvis sugekopper ikke medfølger, er det en rigtig god ide at købe disse derudover. Det kan gøre udførelsen en del lettere, da det ellers kan være svært at håndtere en forrude – og især, hvis du blot er én mand. Oftest indeholder et monteringssæt en helt konkret manual med dertilhørende billeder.
Step by step
I det følgende kan du læse en konkret guide på 13 punkter omkring, hvordan du kan udføre et bilrudeskift på egen hånd.
- Afmonter alle dæklister.
- Dæk alle åbninger med afdækningstape.
- Skær forruden fri med skæretråd – eller en kniv, hvis du er mere tryg i dette.
- Fjern den beskadigede bilrude ved hjælp af sugekopperne.
- Kontroller, at den nye forrude passer, ved at prøvemontere den.
- Rens den nye forrude.
- Den nye forrudes limflade påføres.
- Skær den overskydende limkant ned til 1-2 mm.
- Rens falsen og den resterende limkant.
- Tildæk de mindre skader på lakken. Hvis du oplever større skader på lakken, bør du kontakte værkstedet.
- Påfør limen med en trekantsdyse på ruden.
- Placer forruden ved hjælp af sugekopperne.
- Påsæt igen dæklister.
Nu har nu helt selv udskiftet forruden på din bil – forhåbentlig uden de store komplikationer. Ved trin to kan der dog være forekommet rust i ruderammen. Det er ikke ualmindeligt, men det skal naturligvis behandles. Dette kan du gøre ved at slibe rusten væk. Hvis det ikke hjælper, er det i nogle tilfælde nødvendigt at påsætte et helt nyt stykke metal. Hvis det bliver tilfældet, bør du kontakte en professionel, således metalstykkerne bliver placeret korrekt og ikke får betydning, når du skal påsætte den nye forrude.
Da glasset kan være meget skrøbeligt, kan det være en god ide, gennem en visuel præsentation, at få en fornemmelse af, hvordan det skal håndteres, inden du begynder på forrudeskiftet.
Værd at vide om udskiftning af forrude
Hvis du oplever en revne eller et andet beskadiget område i forruden, bør du ikke tage let på dette. For at forstå vigtigheden af en ubeskadiget forrude, bør du vide, at forruden udgør mere end en fjerdedel af bilens sikkerhed. For det første kan en revne påvirke dit synsfelt, hvilket kan nedsætte din reaktionsevne. Dernæst kan en beskadiget forrude påvirke udfoldelsen af bilens airbag, hvis dette skulle ske. Airbaggen bruger forrudens styrke, når den aktiveres.
Endeligt er forruden et bærende element til bilens samlede konstruktion; faktisk er mere end 25% af bilens strukturelle styrke opretholdt gennem forruden. Hvis bilens tagelement består af glas, udgør dette mere end halvdelen af bilens strukturelle styrke. Grundet disse sikkerhedsmæssige foranstaltninger, er det vigtigt at handle på selv den mindste beskadigelse.
I forlængelse af ovenstående er det utrolig vigtigt at reagere så hurtigt som muligt på en eventuel skade i forruden. I mange tilfælde, når en udskiftning af forrude bliver nødvendigt, findes årsagen fra en mindre skade, som eksempelvis et stenslag, der ikke er blevet behandlet i tide. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal beskytte en skade, bør du kontakte en reparatør med det samme.
Kan et forrudeskift undgås?
Som udgangspunkt kan et bilrudeskift oftest undgås, hvis skaden bliver behandlet, så snart den sker. Hvis din bil eksempelvis får et stenslag, skal du dække dette med et forrudeplaster. Hvis ikke du har sådan et, kan du uden problemer bruge et stykke vandtæt tape eller et klistermærke. Dette vil forhindre, at vand og snavs kan trænge ind i skaden – og dermed mindskes risikoen for, at stenslaget kan udvikle sig til en decideret revne.
Det er især her i vintermånederne, at du skal være ekstra opmærksom på eventuelle skader i forruden. For det første er risikoen for at få et stenslag eller en revne i forruden en del større, end hvis det var sommer. Derudover vil skidt og snavs have nemmere ved at sætte sig fast i skaden, som derved kan udvikle sig til en reel revne. Dette vil resultere i en større reparation, som kan blive mere omkostningsfuld. Dog kan man aldrig vide sig sikker mod stenslag eller forruderevner, og dermed kan man ikke beskytte sine bilruder på andre måder end at reagere, når skaden sker.
Hvornår skal forruden skiftes?
Som udgangspunkt vil en professionel altid vurdere, at forruden skal skiftes, hvis der er den mindste tvivl. En reparatør ser sikkerheden frem for alt andet. Hvis der sidder en skade i dit primære synsfelt, skal bilruden skiftes. Hvis du endvidere har et stenslag, der er mere end tre mm i diameter og har en central placering i det primære synsfelt, skal forruden ligeledes skiftes.
Hvis der sidder en revne i din forrude, der er generende i dit synsfelt, vil det umiddelbart være nødvendigt med en udskiftning af forrude. Hvis revnen derimod ikke er generende for dit synsfelt, må du gerne køre med denne. Det vil dog alligevel være en god ide at få repareret forruden, således revnen ikke vokser sig større og skaber flere problemer.
Forruden kan dog også trænge til et skift, hvis den blot er nedslidt. Forruden kan hurtigt blive slidt og ridset, når bilen kører mange kilometer på vejene. Du kan med et enkelt lille trick forlænge levetiden på din forrude en del. Du bør simpelthen udskifte dine vinduesviskere forholdsvis ofte. Ligeledes bør du blødgøre snavset ved brug af sprinklervæsken, inden du rengør forruden på denne måde. Hvis ikke snavset bliver blødgjort, vil det agere som sandpapir.
Kan bilen gå igennem syn?
I forlængelse af ovenstående om, hvornår en udskiftning af forrude er nødvendig, bør du være bekendt med reglerne vedrørende syn. Til syn inddeles forruden i tre områder, der alle har placering inden for viskerfeltet. Disse områder bliver kategoriseret som A, B og C.
Hvis skaden findes i kategori A, skal du være særligt opmærksom, da dette område er centreret i chaufførens synsfelt. Her må stenslaget være maksimum 3 mm. i diameter. I område B, som ligger på begge sider af område A, må stenslaget ikke være mere end 10 mm. I kategori C, som gælder for passagersiden, må stenslaget ikke være mere end 30 mm.
I 2012 blev nye synsregler indført, og de skal følges ufravigeligt. Det vil sige, at selvom bilen ikke skal synes med det samme, vil det være ulovligt at køre med revner eller stenslag, der nedsætter dit synsfelt. Hvis du bliver stoppet, kan det resultere i en bøde. Hvis du dog har fået repareret skaden i bilruden, og skaden stort set er usynlig, kan bilen godt synsgodkendes. Hvis revnen i forruden ikke bliver godkendt, skal bilen til omsyn, så snart skaden er repareret.
Skriv en kommentar